Wat zijn de superkrachten van dyslectische mensen?
Wat lees jij eigenlijk? Woordenboek. Dyslexie: stoornis in het goed kunnen lezen en spellen van woorden. Woordblindheid. Geeft dat boekje eens hier. Ja. Die hebben we natuurlijk helemaal niet nodig voor deze test. Want we gaan namelijk op zoek naar de verborgen krachten van mensen met dyslexie. Kijk, dyslecten die groeien op met een andere manier van leren. Hun hersenen werken eigenlijk gewoon anders. Ze verslinden geen boeken om kennis op te doen, maar ze leren juist door te proberen. En misschien hebben ze daarom juist ook wel die superkrachten. Waarom deed je dat nou? Nou weet ik niet hoe dat boek afloopt. Wat zijn de superpowers van mensen met dyslexie? Dat gaan we onderzoeken met ons speciale testteam. Een van deze gasten heeft erg veel moeite met lezen en schrijven. Werd geboren met een dyslectisch brein. Ik zit vast. Als ik denk aan iemand met dyslexie, dan denk ik aan niet zo goed kunnen schrijven. En vaak is het ook zo dat ze de d en t door elkaar halen. Ik vind het heel raar dat ze het zo moeilijk en lang woord hebben gemaakt voor mensen die juist slecht kunnen spellen en lezen. Voor deze opdracht zijn drie dingen belangrijk. Je moet creatief denken, dat je blijft doorzetten en dat je snel problemen oplost. Jullie eerste opdracht is simpel. Jullie moeten met behulp van deze spullen hier die kist daar uit het drijfzand zien te krijgen en daar krijgen jullie 5 minuten de tijd voor. Ja, en daarbij is wel belangrijk om te zeggen dat je niet zelf het drijfzand in mag, maar dat je echt die kist eruit moet vissen. Helder? Ja. Nee, bijna bijna. Kan je niet gooien? Nou, dat ging in het begin niet heel erg goed moet ik zeggen. Ik dacht op het begin ja, is eigenlijk heel makkelijk. Gewoon even het haakje gooien en we zijn klaar. Alleen we kwamen er al snel achter dat dat niet de oplossing was. Bijna bijna. Zo gaat dat natuurlijk nooit lukken. Dat oogje op die kist is veel te klein. Daar krijg je nooit zo'n touw omheen. We kwamen er wel achter van; dit gaat niet werken, we moeten een andere manier vinden. Wacht, we kunnen er meerdere tegelijk vasthouden. Tegelijk? Oh, dat je er drie tegelijk gooit? Toen kwam Seb met het idee; wat nou als we alle drie de touwen aan elkaar maken? Als je deze zo doet? Als je van allebei alle kanten vasthoudt, kunnen we hem zo precies erboven langs. Snap je? We moeten hem strakker en langzamer erboven krijgen. En dat we daardoor eigenlijk de haak konden besturen. Dus iemand gaat daar staan. Ik ga wel. Volgens mij hebben ze een idee. Ja, ze gaan wat anders proberen. Volgens mij ook. Kijk, het testteam heeft geen idee wat we nu aan het onderzoeken zijn. Nee. Straks zullen we onthullen wie degene is met dat dyslectische brein. Maar probeer er zelf ook alvast achter te komen wie dat is. Straktrekken straks. Een beetje tegelijk, denk ik. Oké, ja, dat werkt. Oke wacht. Ja. Trek je het touw strak, jij iets losser, jij iets losser, jij juist iets strakker. Strak strak strak. Jij moet iets meer touw geven. Jij moet iets meer touw geven. Jajaja. Ja wacht nu een klein beetje. Ja nu daarin. O nee, nee, nee, nee, nee, iets weer terug. Ja, heel zachtjes. Oe, we hadden hem bijna. Oh zo bijna! Ja, ja Ja. Ja. Ja. Ja. Ja! Zo goed gedaan jongens, de kist is eruit. Straks gaan we door met deel twee van deze test. Maar jullie mogen eerst de kist openmaken. Oké, oké. Ah shit. Who! Oh my god. Da's echt vet. Da's echt vet. Met deze drone gaan we nog meer superpowers van het dyslectisch brein onderzoeken. Hoe zit het bijvoorbeeld met hun oog voor detail en geheugen? Lukt het jou om de beelden van de vlucht in je koppie op te slaan? Testteam. Jullie gaan nu de beelden van de vlucht van die drone bekijken op dat schermpje. Heel goed opletten, want alle details zijn van belang. Oh kijk, daar. En toen keken we op die tablet en zagen we een soort van eilandje waar allemaal mensen of dieren in rare kostuums die allemaal iets in hun handen hadden of iets aan het doen waren. Laat het allemaal goed diep op je inwerken. Elk detail telt. Ja, precies. Yes! Jullie stappen zo, bewapend met dit paintballgeweer, aan boord van een boot en dan varen jullie naar het eiland. Want er zijn er een paar dingen veranderd. Oke. Dus eigenlijk gaan jullie gewoon Zoek de verschillen spelen, maar dan in real life en alles wat afwijkend is, daar mag je dus op schieten met dit paintballgeweer. Ja? Oké jongens, zet hem op. Ik denk dat ze de dino veranderd hebben van kleur. Ja, dat denk ik ook. Dat denk ik niet. Maar dat zou toch kunnen? Hoezo? Hij was gewoon zo. Zo'n patroon hebben ze sowieso voor ogen. Ja, we gaan eerst, we gaan eerst naar de dino. Ja, iets meer naar rechts. Moeten we niet aan deze kant zitten, want dan kunnen we beter schieten. Daar heb je wel gelijk in? Ja, ja. Oké, oké, ik ga aan die kant. De dino. Kijk, ze hebben natuurlijk net die beelden van die drone gezien. Onthouden ze die nou goed? En wie onthoudt het nou net een beetje beter zodat ze straks die verschillen zien op dat eiland? Want daar gaat het om. Wie pikt het er het snelst uit? Het zijn maar details hoor, dus je moet echt goed onthouden hebben wat er in beeld is. De dino stond ergens op toch? Ja daar, ja en hij had een bal in z'n hand. Inderdaad, een volleybal. Ik vond het echt heel erg lastig omdat, ja je zit natuurlijk op een boot en die beweegt. Dus als je dan net naar die beelden hebt gekeken en dan ga je later op die boot, daar zit best wel veel tijd tussen. Oh het gaat hard regenen ook nog. Die dino die heeft een... Heeft hij nou een andere bal vast? Volgens mij had die groen met wit. Ik weet het niet, weet je dat? Denk je dat? Hij had groene verf. Ik had echt de beelden niet meer in mijn hoofd. Alleen mijn teamgenoten hadden het toch wel kunnen onthouden. Oké, nou die dino heeft een andere kleur bal. Ik weet het zeker. Echt? Hij had groen. Weet je het zeker? Ik weet het zeker. We moeten het zeker weten want straks is het fout. Toen zag ik wel echt meteen dat er iets anders was of zo. Gewoon de kleuren vooral zag ik eigenlijk. Die bal is een andere kleur. Ik weet het zeker, want we gaan het doen. Schiet maar. Kijk hier. Er wordt nu voor het eerst geschoten. Hopsa, zo'n een paintball moet je niet op je porem krijgen hoor. Heb ik eens gehad. Pijnlijk. Oke. Had de schilder iets anders vast of niet, ik weet het niet meer. Hij is precies hetzelfde. Het is gewoon hetzelfde. De schilder heeft niks, toch? Nee, dit alles lijkt me... Klopt dat wel? Had ie niet een andere... Hij had een oranje bovenkant. Ja, ja. Ja lekker. Het was een blauwe vlag met oranje top. Maar nu was hij ook blauw dus. Het gaat echt om kleuren moet ik zeggen. Kijk, pizza, die stond anders toch? Die stond anders. Die stond wel anders. Die pizza, die zat niet voor zijn gezicht. Je zag zijn gezicht eerst heel goed. Gewoon op. Oké, oké. Volgende. Clown. Daar is die ander, die clown. Wacht, ik zie hem nog niet. Ik zie niet echt iets. Oh wacht, die schoenen. De schoenen zijn het. Zeker? Ja, ja. Ja. Oh, oké. Nice. Die had eerst van rood-oranje schoenen en nu had die blauwe. Lekker bezig. Goed zo. He? En dat in de regen jongens, lekker hoor. Eigenlijk was Seb heel goed bezig, die wist heel veel dingen te herkennen, dus het ging eigenlijk uiteindelijk best wel goed. Ik wil naar binnen. Het begint toch een beetje op de Titanic te lijken hoor, zinken. Lekker bezig testteam! Jullie hebben het gehaald, ondanks die lokale plensbui. Ja. Hoe is het gegaan? Goed. Ja, denk het wel. Ja, we hadden volgens mij alle verschillen gezien. Ja, hartstikke goed. Oke, oke. Nou, dat klinkt goed. Er is wel één dingetje wat we jullie nog niet verteld hebben en dat is dat er één persoon in deze groep dyslexie heeft. Wie denken jullie dat dat is? Ik heb geen idee. Nou, het viel me op dat jij bijna... echt heel veel dingen had onthouden. En zou dat iets met dyslexie te maken kunnen hebben dan denk je? Zou dat iets..? Ja. Heb jij dyslexie? Er is veel meer onderzoek naar dyslexie gedaan. Door te leven met dyslexie ontstaat er een andere manier van leren en leven. Een dyslectisch brein is helemaal niet minder intelligent. Het werkt alleen anders. Het geheugen van dyslectici is vaak bovengemiddeld goed en ze blinken uit in het verzinnen en onthouden van verhalen. Dyslectici zijn ook nog eens heel flexibel, creatief en ze zijn goed in problemen oplossen. Veel bekende uitvinders zoals Einstein en Edison waren dyslectisch, maar ook bekende creatievelingen zoals filmmaker Steven Spielberg en acteur Keanu Reeves hebben moeite met lezen en schrijven. Zelfs de wereldberoemde sprookjesschrijver Hans Christian Andersen was dyslectisch. Dus noteer maar: mensen met dyslexie hebben gewoon superpowers. Wil dan nu degene met dyslexie naar voren stappen? Jaaa! Seb. Het is ook wel bijzonder, want je scoorde waanzinnig goed op onze tests en je kwam altijd als enige eigenlijk met allerlei verschillende oplossingen om die kist uit dat slijk te trekken. En je spotte ook supersnel allemaal verschillen op dat eiland. En die dino heeft een andere kleur bal. Ik weet het zeker, hij had groen, hij had groen. Ik weet het zeker. Wat echt wel heel knap is. Want het waren best wel kleine verschilletjes en je zag ze gewoon echt. Of eigenlijk lijk je gewoon een superheld. Hoe voelt dat? Goed, want ik dacht dat dyslexie eigenlijk alleen maar slechte kanten had, maar nu ik dit zie is echt heel vet, dat het ook gewoon goede kant heeft. Nou ja, goede kanten, je hebt gewoon echt heel mooi laten zien dat mensen met dyslexie dus ook gewoon superkrachten hebben. Dat is wel echt vet, ja. Hey jongens, ontzettend bedankt voor jullie deelname aan deze test!