Wat zijn de superkrachten van mensen met ADHD?
Op dit off-roadterrein gaan we straks onderzoeken hoe mensen met en zonder ADHD reageren in crisissituaties. Attention Deficit Hyperactivity Disorder, dat is de volledige naam van ADHD en bij het horen daarvan denken de meeste mensen allemaal van die negatieve eigenschappen. Maar is het allemaal wel zo negatief? We gaan iemand met ADHD in een situatie plaatsen waar we goed kunnen testen waar zo iemand in uitblinkt. Wat voor superkrachten heeft dat ADHD-brein nou? Ja, maar prof. Eerst even dit terrein verkennen. Nice! Hatsee. Gaan we. Wat zijn de superpowers van mensen met ADHD? Tijd om ons speciale hyperactieve testteam voor dit onderzoek erbij te halen. Een van deze testteamleden heeft ADHD. Wie is het? Raad maar mee. Als ik denk aan mensen met ADHD, dan denk ik al snel aan mensen die onrustig zijn of niet echt een focus hebben. Rommelig, weinig concentratie. Iemand die megadruk is, snel afgeleid, druk en heel veel praten. Ja, nou ja, niet irritant, maar wel afleidend. We hebben een heel spannend experiment voor jullie bedacht hier vandaag. Ja, kijk, dit hier is de situatie en tijdens het eerste deel van het experiment zijn jullie allemaal geboeid. En om het nog erger te maken zijn jullie allemaal aan elkaar verbonden middels dit touw. Aan jullie de taak om te ontsnappen uit die boeien en daar krijgen jullie 5 minuten de tijd voor. Zet hem op. Goed testteam. Zijn jullie er klaar voor? Ja hoor, zeker! Dan gaan jullie 5 minuten nu in. Oké, als jij over de andere kant... Hoe ga ik hier uitkomen? Dat is eigenlijk de eerste waar je aan denkt. Ik dacht van oh jee, hoe moeten we dit gaan oplossen? Ik vond het wel een spannende opdracht dat ik dacht, we zitten vast en wie gaat dadelijk de leiding nemen in wat we allemaal moeten gaan doen? Ik kan niks vinden hoor. Ik ga eronder kijken. Ja, ga ervoor. Om uit deze touwenval te ontsnappen moeten ze allerlei oplossingen verzinnen om zichzelf, maar ook hun teamgenoten vrij te krijgen. En daarmee onderzoeken we dan probleemoplossend vermogen, maar ook creativiteit, samenwerking. Ja, en we kunnen zo ook heel goed zien of het een beetje doorzetters zijn, of ze goed focus kunnen houden. Nou, genoeg om te analyseren dus. Ja. Wel zo ja. Zie je iets? Sleutels! Sleutels, top. bij mij kunnener ook sleutels in. Dus als we die van mij eerst gaan proberen? Het is een kleine sleuteltjes. Ja, hoe wil je dat doen? Moet jij zo optillen. He wat ligt daar? Waar? Oh Een schroevendraaier. Als jij...Kan ik dat redden? Nee, ik red dat waarschijnlijk makkeli...Oh wacht. Oke, als iedereen dicht genoeg bij de auto staat, dan kan ik misschien genoeg touw krijgen om bij het schroevendraaiermesding terecht te komen, want ik weet niet precies wat het is, maar volgens mij kan het iemand helpen. Op een gegeven moment kwam Sophie met het idee om allemaal heel dicht bij de jeep te gaan staan zodat het touw langer werd om iets te pakken voor haar. Ja, dan kan je nog wel even. Dan moet ik gewoon het slot even verschuiven. Het lag dus superverweg, dus dan dacht ik. Als iedereen nou dichtbij de jeep staat, dan kan ik misschien een touw langer maken waardoor ik dan wel toch bijkom. Ik denk dat ik er bij kan komen. Yes. Ik heb hem. Vernuftig. Dat is heel slim. Jongens ik heb hier vier stipjes. Wat heb je? Ik heb vier zwarte stipjes hier, stipjes. Ja. Toen zag ik dat en toen waren het er vier. En toen stond er op de voorkant stond er nog een zeven. Staat er bij jullie nog iets? Oh, daar is zeven, dus dan zou het zijn... Toen hadden we eigenlijk ook wel door dat dat iets te maken had met het met het cijferslot. Drie, zeven, vier. Ja. Nog 30 seconden. Oe kunnen bijna af gaan tellen? Kan al hoor. Ja? 25... Nee. Nee? Nee. Hier, ik heb nog een schroevendraaier. Jajaja. Kelsey, die had de schroevendraaier gevonden en daar was ik superblij mee zodat ik weer iemand anders kon helpen. Ja, dat is natuurlijk voor die boeien van Emanuelle. Dus ik zei ik heb, ik heb de schroef. Dus toen was ik ook weer vrij. Toen moest er nog één iemand los komen en dat was Sophie. Deze misschien? Moet je kijken. Er zitten ongeveer 400 sleutels aan die bos van Sophie. Ze zit op nummer 387. Die geeft niet op. Dat vind ik wel knap moet ik zeggen. Ik had al opgegeven denk ik. Kijk! Het is hem. Ah eindelijk. Nice. Dat doet pijn, jongen. Ik vond wel de boeien heel zwaar maar we kwamen eruit dus ja, op zich ging het best wel oké. Oh ja zo dames, jullie zijn los. Alle vier bevrijd. Dat is heel goed. Tijd voor deel twee van dit experiment. En in die test gaan jullie geblinddoekt de chauffeur die in die wagen rijdt door een off-road parcour begeleiden. Klinkt echt vet! We gaan snel door met de zoektocht naar de ADHD-superpowers. De volgende opdracht is simpel: begeleid de chauffeur die helemaal niets kan zien langs de juiste vlaggen. Maar eerst even de tactiek bespreken. Oké, wie heeft de porto? Ik heb de porto. Ja, oké, datn moeten we eventjes, want ik zie daar twee, drie, vijf als we even kijken wat die is, want die is niet automatisch zo zodat niet door dat hele ding... Chaotisch, want iedereen riep maar wat. Ik dacht wie gaat wat doen en wie gaat wat zeggen? Ja, ik dacht eerst kijken hoe we moeten nemen zodat we goed kunnen zien waar we de auto heen moeten sturen. Dus ik denk dat het beste is als we hem gewoon daar overheen laten rijden, over dat hangding. Oké jongens, we gaan beginnen. Chauffeur, start de motor maar. Oké, oké, kan je mij horen? Ja, ik hoor je. Oké, rustig rechtdoor. Ook echt superrustig want anders gaat het fout. Ja, eerst een beetje rechtdoor en dan dadelijk moet je een kleine... Je komt zo de bocht in, neem hem licht naar rechts dus niet te diep insturen. Bochtje naar rechts. Oké naar rechts, naar rechts, rechts rechts, meer naar naar rechts. Ze staan in spiegelbeeld te instrueren naar rechts, rechts, links. Ze moeten eigenlijk naar links maar ze roepen rechts. Ja. Rechtdoor. Terugsturen. Naar links sturen, naar links. Die jeep vond ik supereng om te doen, want je bent wel verantwoordelijk over iemand die in de auto zit. Dat de jeep ook zo zou kunnen omvallen, dat wij niet de goede instructies gaven, dus dat was ook wel een beetje eng. Er zijn nu allemaal bomen en kuilen en modder en dus toen dacht ik wel een beetje van nu wordt het serieus. Ja, ja, nog meer. Ja, het is toch echt. Ja, ja. Ja. Ja. Stop. Nu stoppen. Stop. Raam open. Meer naar achter. Iets meer naar voren. Ja. Ja. Ja. Haalt ie dat met die boom? Ja oké, ja, iets meer rechtdoor.
Zou jij iemand zo over die heuvel durven te sturen met een blinddoek op? Nee, ik weet het niet hoor. Ik vind het best wel leip hoor. Risico nemen he? Ja, zeg dat wel.
Gaan we daar of daar naar boven? Als ie naar achter gaat kan die naar rechts gaan zodat die links hier kan doen. Ja oké, achteruit en dan naar rechts terug sturen. Kijk, Emmanuelle heeft nu de porto hè? Ja, maar volgens mij bepaalt Sophie wat er gezegd gaat worden. En nu naar links, helemaal naar rechts, helemaal naar rechts en dan even terug en dan even een stukje achteruit en dan links en dan links terugsturen. Het viel me wel op dat Emanuelle eigenlijk alles opnam wat Sophie zei. Dat klopt ja. Ja, Sophie, die fluisterde mij eigenlijk precies in wat er gedaan moest worden. Ik denk dat dat best wel goed ging. Naar achteren, maar dan naar rechts, zodat die ietsjes meer hier staat. Oké, achteruit en naar rechts terugsturen. Sophie had dat de hele tijd heel snel door, die die wist precies welke kant hij op moest. Dus ze zei eigenlijk gewoon tegen mij wat ik moest zeggen en dan gaf ik dat weer door aan de chauffeur. Ja, bijna. Ja bijna! Deur open. Ja, ja, ja, ja yes. Oké. Ik vind het wel mooi geweest. Volgens mij ook, zullen we gewoon stoppen? We zijn al een kwartier bezig hè? Ja jongens, stop de test maar. Yes! Allereerst, jullie hebben het echt fantastisch gedaan. Maar daar ging de test helemaal niet om. Nee, nee. Want wat we jullie niet verteld hebben is dat er één persoon in de groep ADHD heeft. En hebben jullie enig idee wie dat is? Nou, ik merk aan Sophie dat ze heel erg het voortouw neemt en wat meer de leiding durft te nemen ook. Oké, ik weet het eigenlijk niet zo goed. Terwijl jullie namelijk net heel druk waren met de test, hebben wij jullie gedrag geanalyseerd. Ja, en daar hebben we inderdaad gelet op jullie oplossingsgericht denken. En jullie manier van communiceren, leidinggeven. Risico nemen en samenwerken. Oh nou. Wij zijn natuurlijk niet de eersten die ADHD onderzocht hebben en keer op keer blijkt hetzelfde. Het leven met ADHD kan erg lastig zijn, maar gaat wel vaak gepaard met bepaalde superkrachten. Door te leven met ADHD ontstaat er een andere kijk op het leven. Mensen met ADHD beschikken vaak over een hyperfocus. Als ze een bepaalde opdracht krijgen kunnen ze zich daar 100% op concentreren en laten zich door niets of niemand afleiden. En ze geven niet snel op. Ze hebben een enorm doorzettingsvermogen. Goed leiding kunnen geven en lekker veel risico nemen hoort ook bij ADHD. En ze zijn hartstikke creatief. Als dat geen superpowers zijn. Wist je trouwens dat acteur Ryan Gosling, basketballer Michael Jordan en rapper Will I AM ook ADHD hebben? Als je nou kijkt naar onze observaties, dan kunnen we wel concluderen dat degene die het meest creatief was, het vaakst het voortouw nam, de grootste doorzetter is en ook nog een echte hyperfocus liet zien is Sophie, onze ADHD'er. Het klinkt een beetje ja een prijsuitreiking. Krijg je nou vaker zoveel complimenten? Nou nee. Het is meer dat ik mijn mond moet houden of dat ik maar moet stoppen met stimmen of zo is. Met wat? Stimmen, zeg maar heel erg bezig of met mijn voet heel erg veel zwaaien. Of gewoon ja, het zitten tikken, met pennetjes bezig zijn dus maar dat hyperding laten zien. Dus dan denk je kan beter van tevoren alvast zeggen. Ja, want dan weten mensen dat dat zo is en niet dat ik gewoon probeer te irriteren of dat er iets ergs aan de hand is. Maar het is gewoon dat dat zo ja, dat ik zo ben. Ja, precies. Ja. Wat nou zo leuk is wat uit ons onderzoek blijkt is dat mensen met ADHD bepaalde eigenschappen hebben die van enorme waarde kunnen zijn. Het zijn vaak multitalenten met bepaalde superpowers. Ja, nou Sophie, steek die maar in je zak. He prof, zullen we ook nog een rondje? Ja. Gas op die lolly. Hatseflats. Ho, ho, voorzichtig! Voorzichtig Janouk!