Hoe komt je koffer in het vliegtuig terecht?
In de zomervakantie worden hier op Schiphol maar liefst 180.000 stuks bagage per dag verwerkt. Maar hoe komt de juiste bagage nou in het juiste vliegtuig terecht? Het bagageproces begint hier bij de check-in. Door zo'n label weet het systeem precies waar mijn koffer is en waar hij naartoe moet. Op naar de bagagekelder.
Elk bagagestuk wordt door een röntgenapparaat gescreend op gevaarlijke materialen. Die kan als het ware dwars door de koffer heen kijken op zoek naar iets verdachts. En klopt er nou iets niet dan wordt hij er hier tussenuit gevist.
Alle labels worden hier gescand zodat alle koffers in de juiste baan terechtkomen. Het lijkt hier wel een attractiepark met allemaal verschillende achtbanen.
In totaal is het hier meer dan 16 voetbalvelden groot en hebben ze meer dan 36 km aan transportbanden. Veel in het bagagesysteem gaat automatisch maar moet natuurlijk wel in de gaten worden gehouden. Dat gebeurt in deze regieruimte. Deze regisseurs houden met ruim 200 camera's alle bagage in de gaten. Deze koffer veroorzaakt een opstopping. De regie zoekt razendsnel contact met technici bij de band.
En dit is het kofferhotel. Hier liggen alle koffers te wachten van mensen die heel vroeg zijn ingecheckt of die later moeten overstappen. Het systeem werkt helemaal automatisch, weet precies wanneer een koffer weer moet uitchecken en op weg naar het vliegtuig.
En dan is het shine-moment voor deze hele vette kofferrobot. Met vier infraroodcamera's weet hij precies waar de koffer ligt, hoe zwaar hij is en waar hij hem op het bakje moet plaatsen dat uiteindelijk naar het vliegtuig gereden wordt. Vakwerk dit. En zit de kar vol dan gaat hij naar het juiste vliegtuig.