Wat doet een treinmachinist?
Vandaag heb ik een afspraak met Abdu. Hij bestuurt intercity's en sprinters in zijn eentje. Een verantwoordelijke job, want zo'n machine weegt al snel 40.000 kilo, kan maximaal 140 kilometer per uur rijden. En dan heeft ie ook nog eens honderden mensen achter zich zitten in de coupés. Zou flits die dan over de rails want Abdu is treinmachinist. Iedere machinist heeft zijn eigen standplaats en voor Adbu is dat Amsterdam Centraal. Hier begint en eindigt altijd zijn werkdag. Daar zul je hem hebben met zijn twintig jaar. Eén van de jongste machinisten van ons land, Abdu Stienen. Hey. Zo, dat is een mooie introductie, hè? Jazeker, vind ik wel. Hey, maar jij bent mooi op tijd, want jij kan je natuurlijk niet verslapen. Nee, dat klopt. Soms heb ik bijvoorbeeld een dienst dat ik met een van de eerste treinen weg moet. En uh, dan moet ik meerdere wekkers zetten en zet ik er eentje aan de andere kant van m'n kamer zodat ik m'n bed uit moet. Je moet gewoon altijd op tijd zijn. Zeker, trein moet op tijd, dus ik ook op tijd. Ja. Mag jij nu zomaar op elke trein rijden? Ja en nee. In principe is het zo dat je voor iedere soort trein die je rijdt moet je apart examen doen. Oké. Bijvoorbeeld de ene trein is hartstikke nieuw en de andere trein is wat ouder dus ze werken allemaal anders. Oké, maar ik mag bijvoorbeeld wel zowel een sprinter als een intercity rijden. Aha. Dus voor elke trein moet je eigenlijk soort van je rijbewijs hebben. Ja klopt, dat heet een uh materieel bevoegdheid. Daar gaan we. Dag Amsterdam. Oh kijk. Nu gaan we een beetje vaart maken. Het is wel echt behoorlijk mistig. Ben heel benieuwd wat hij precies kan zien vanuit zijn cabine. Kijk, we zijn er alweer. Almere centrum. Abdu moet nu de trein weer gaan ombouwen, dus we gaan nu van achter naar de voorkant want dadelijk rijdt de trein weer terug naar Amsterdam. En voor de veiligheid mogen wij dus niet mee de cabine in zodat hij in ieder geval niet afgeleid kan raken. Maar we hebben wel een cameraatje opgehangen, dus je kan heel mooi meekijken hier met wat er allemaal in de cabine gebeurt en zo te zien maakt hij zich nu klaar om te vertrekken. Super leuk dit! En daar gaan we. Super mistig wel hoor. Lijkt me nog knap lastig. Want volgens mij kun je helemaal niet heel ver kijken. Ja hij is toch wel de hele tijd bezig met vanalles. Ik zie hem aan hendeltjes trekken en op knopjes drukken. Goed voor zich uitkijken natuurlijk. Op seinen moet ie letten en we zijn inmiddels goed op snelheid. Vaart zit er lekker in. Het is best wel uh,hij moet goed opletten. Ik snap ik snap wel dat ik daar niet naast mocht gaan zitten. Zo. Nou, dat was een lekker ritje toch? Ja zeker ging het goed? Vond jij van wel? Volgens mij wel. Mooi zo. Maar het lijkt me wel lastig met die mist of niet? Ik denk dat ik nu ongeveer 75 meter zicht had, maar we weten natuurlijk heel goed waar we rijden en we hebben heel veel hulpmiddelen, dus het blijft wel veilig. Oké, gelukkig maar. Zeker. Op naar het volgende traject. Zeker let's go.